zaterdag 13/09 in deSingel tijdens het Theaterfestival
Zowel Rosas met Anne Teresa De Keersmaeker als het Ictus-ensemble zijn in ons cultuurlandschap gevestigde waarden die zeer creatief en avontuurlijk omgaan met kunst. Avant-garde is gelukkig een echte vortex temporum: er zullen altijd kunstenaars zijn die nieuwe paden betreden en zo de spiraal van vernieuwende en originele kunst in ere houden. De spiraal van de tijd zal wel uitwijzen of deze choreografie van De Keersmaeker of de compositie van Gérard Grisey ons overleven en meegenomen worden in de canon van meesterwerken.
De spiraal, vortex of wervelbeweging is natuurlijk een dankbare inspiratie voor zowel een componist als een choreografe. Het gevaar bestaat helaas dat als je een voorstelling volledig baseert op dit ene concept dat het dan bijwijlen eerder vervelend kan worden. De vier delen die afgebakend werden door de muziek konden niet altijd tot het einde boeien, borduurden misschien iets te lang door op een idee, wervelden misschien net niet genoeg.
De voorstelling lag gelukkig ook vaak goed in de bocht. Hoe de dansers antwoordden, voortborduurden op de idee van de muziek aan het begin. Hoe die ene kale danser met zijn leuke gestes en bewegingen ineens versmolt met de pianomuziek en de pianist die terug was komen opdraven uit de donkere coulissen. Hoe een piano mooi vals kan klinken (typisch Grisey om te experimenteren met zulke klanken), of hoe de piano deel gaat uit maken van de dansspiraal. Hebben jullie al eens een piano zien dansen? Hoe de ruimte bespeeld werd door akoestische effecten, kriskrasse duizelende bewegingen, verticale of horizontale lijnen in de dans, hoe zelfs de lichtgeneriek de spiraal van de dans volgde. Hoe de instrumenten louter ademden en rust brachten en tot slot hoe de hand van de dirigent als die van een priester in een laatste lichtbundel gevangen werd. Zo eindigde Vortex Temporum met een mystieke noot.
Bewonderenswaardig dat Anne Teresa De Keersmaeker het aandurft met zulke ‘moeilijke’ muziek aan de slag te gaan. Dit huwelijk is er één met hoogtes en laagtes. Dans en muziek ondervinden hier en daar elkaars beperkingen maar halen gelukkig ook vaak het beste in mekaar naar boven.