Anne Teresa De Keersmaeker, een portret in een dodecaëder.
De 12 vlakken die ze liet zien tijdens The Dark Red Research Project (M HKA 06/09/19)
Ze schrijft, ze tekent, ze musiceert, ze schildert en ze danst. Ze leert aan, ze orkestreert, ze ontwerpt, ze bouwt, ze creëert. Ze balanceert, ze valt, ze staat op, ze draait en tolt in twaalf vlakken, een vijfhoek, een museum, een danstempel. Ze wakkert aan, ze golft, ze waait, ze vloeit, ze bevriest. Ze maakt niet alleen, ze heeft het ook gemaakt.
kind
Ze vertelt ons over spelen. Haar choreografie is een spel, beginnend vanuit de bewegingen die ze graag doet. (Hoe treffend was deze ogenschijnlijk onbeduidende zin) Met het enthousiasme van een 6-jarig kind vertelt ze over hoe ze experimenteert, beweegt, hoe ze inspiratie haalt uit de natuur, uit haar omgeving, uit opgroeien, uit leeftijdsverschillen. Haar hele lichaam expressief tijdens het honderduit vertellen, een overtuigende vonk in haar ogen. Wat doet het deugd om iemand te zien stralen met de energie van een kind op de speeltuin.
Haar eenvoud
Eenvoud siert. Of ze nu in een dodecaëder staat, of ze nu samen met haar dansers de meest ingewikkelde bewegingen en patronen doorneemt, of ze nu probeert het publiek inkijk te bieden in haar geest en haar werk, of ze nu danst op de meest complexe muziek of op minimal music, Anne Teresa De Keersmaeker is een en al eenvoud. Haar woorden zijn duidelijk, haar bewegingen soepel, haar houding rechtlijnig. Ze is wie ze is, ze weet wie ze is, ze vertelt anderen wie ze wil zijn, probeert te zijn, ze is haar dans en haar dans is zij.
Vakvrouw
Ze vertrekt vanuit relatief eenvoudige patronen, natuurlijke bewegingen, wiskunde, natuurkunde, het mystieke en wetenschappelijke theorieën. Haar creatieproces is er een van hard werk in een voortdurende cirkel, de eeuwige spiraal. Ze is een meester-schilder met een schilderspalet met een aantal duidelijke kleuren. Het doek is het podium, the black box, waar ze tegenwoordig ook uit weet te breken. Het schilderij is de choreografie, de vermenging van al die elementen tot de meest complexe maar toch steeds wondermooie begrijpbare parels.
Muzikante
Ze geeft de muziek haar beweging. Ze zet bepaalde kwaliteiten van de muziek extra in de verf. Ze geeft haar een lichaam, dat luisteraars meevoert. Ze maakt muziek zichtbaar, minder abstract, ook al is abstractie belangrijk in haar choreografie. Ze helpt de muziek en ik durf te denken dat de muziek haar ook helpt.
Zelfzeker
Haar passie drijft haar vooruit, nog steeds en voortdurend. Ze weet wat ze kan, wat ze heeft mogen bereiken. Ze is fier! Trots op wie ze is, wat ze kan, wat ze heeft. Een sterke vrouw, een om naar op te kijken. Ze staat met beide voeten op de grond en in het leven.
Bescheiden
Blij met wat ze heeft. Oprecht gelukkig. Nooit arrogant of opschepperig. Ze kijkt terug op haar carrière als een leerproces, een werkproces. Ze staat open voor anderen, voor de wereld en de heftige tijd rond haar.
Sociaal
Ze vertelt zelf hoe ze startend vanuit de realiteit van het individu algauw evolueert naar het dansen met andere dansers, danspartners of een groep dansers,. In Rosas heerst interactie, inspraak, communicatie. Ze blijft leren en is tegelijk een leerKRACHT. Ze is open naar iedereen rondom haar, naar de ruimte rondom haar, naar de maatschappij rondom haar. Ze is een baken van kunst in heftige tijden.
Wiskundige
Het ontleden van getallen, geometrische figuren, volumes en patronen is een essentieel onderdeel van haar dans. 2-dimensionale of 3-dimensionale bewegingen, groot of klein, traag of snel, ingewikkeld of eenvoudig, muzikale analyse, ruimtelijke analyse, noem maar op, ze slaagt erin om al die bèta-wetenschap om te zetten in een prachtige poëtische taal.
Wijs
Ze is iemand die nadenkt voor ze spreekt. Op een “euh” zal je haar zelden betrappen. Ze is duidelijk, ook al omhelst haar taal de meest complexe onderwerpen. Ze heeft levenswijsheid, een enorme emotionele intelligentie. Ze oriënteert zich in de wereld. Ze denkt verder waar anderen ophouden. Ze heeft iets van een goeroe, een spirituele gids, die een onovertroffen niveau heeft bereikt.
Avontuurlijk
Experiment is constant aanwezig tijdens de repetitie. Haar choreografie ontstaat uit zoeken en vragen. Ze neemt een beginbeslissing om zich dan in een avontuur te storten dat vaak eindigt in een prachtige voorstelling. Bijna 40 jaar geleden begon ze aan een zoektocht die nog niet ten einde is en die haar de hele wereld liet ziet en haar bijzondere ervaringen liet beleven.
Romantica
Het lichaam is emotioneel, de dans dus romantisch. Romantiek heeft te maken met het uitdrukken van emoties en het lichaam zit er vol van. Ze schrijft de dans een brief in het programmaboekje (‘A Letter to Dance’). Een kort fragment dat ik even helemaal uit zijn context trek: Dansen atomen? Dansen bloemen? Dansen vogels? Dansen wolken? Dansen sterren?
Anne Teresa De Keersmaeker, je danst!