The Young Ones

MENU
  • Verslagen
    • Video
    • Tekst
    • Foto
    • Illustratie
  • The Young Ones
  • Contact
  • Partners
  • Neem deel
  • Home
  • The Young Ones
  • Partners
  • Facebook
  • Email me
  • 26 augustus, 2020 • 286

    Michiel Vandevelde -interview

  • 12 juni, 2020 • 706

    Portret Kunstsite Juni 2020

  • 5 maart, 2020 • 1000

    The Good Life

  • 24 januari, 2020 • 1007

    Filarmonica della Scala olv. Riccardo Chailly Beethoven

  • 23 januari, 2020 • 831

    “Backstreet’s back, alright!”: BaqueStriBois – enkele...

  • 15 januari, 2020 • 1010

    BaqueStriBois: een gesprek met José...

  • 6 januari, 2020 • 2102

    MiXmass Behind the scenes met Eefje de Visser

  • 26 augustus, 2020 • 286

    Michiel Vandevelde -interview

  • 12 juni, 2020 • 706

    Portret Kunstsite Juni 2020

  • 5 maart, 2020 • 1000

    The Good Life

  • 24 januari, 2020 • 1007

    Filarmonica della Scala olv. Riccardo Chailly Beethoven

  • 23 januari, 2020 • 831

    “Backstreet’s back, alright!”: BaqueStriBois – enkele impressies

  • 15 januari, 2020 • 1010

    BaqueStriBois: een gesprek met José Ramón Hernández & Yohayna Hernández

  • 6 januari, 2020 • 2102

    MiXmass Behind the scenes met Eefje de Visser

  • 18 september, 2019 • 1409

    Les Damnés – of hoe theater in de ziel snijdt.

  • 17 september, 2019 • 1528

    Anne Teresa De Keersmaeker, een dodecaëder

  • 17 juni, 2019 • 1523

    Pina Bausch 1980 “I have never seen one”

  • 15 juni, 2019 • 1156

    1980 – Een stuk in de tijd

  • 7 mei, 2019 • 1202

    “Ik dacht dat ik gemaakt was voor het rockersleven”: een gesprek...

  • DUNAS Sidi Larbi Cherkaoui & María Pagés (2 maart 2012)

    12 juni, 2012 • Geen categorie • 2127

    Sidi Larbi Cherkaoui is een onuitputtelijke bron. Nog geen half jaar geleden genoten we tijdens Tezuka met volle teugen van zijn ode aan de gelijknamige striptekenaar. Boeddhistische monikken, Christenen, Moslims, Japanners,… ze maken het oeuvre van deze Vlaams-Marokkaanse choreograaf tot eentje om U tegen te zeggen. Dunas belooft ons naar zuiderse duinen te leiden. Vanavond haalde Cherkaoui zijn mosterd bij de Spaanse flamencodanseres María Pagés.

    Twee culturen. Twee stijlen. Twee referentiekaders. Cherkaoui en Pagés. Twee geboren dansers. Ze banen zich een weg door modder, moederkoek en jaren cultuurverschil. De gigantische doeken waarin de twee zich naar elkaar toe dansen lijken ongeziene materie: sterk, elastisch en transparant, bereid om hen te volgen zoals de roots van een mens dat horen te doen.

    Naargelang hun schaduwen vloeien er vier, vijf, zes of zeven dansers over het podium. Pagés is een prijsbeest: prestigieuze houding en soepele polsen. Cherkaoui mag met zijn rol dan de National Dance Critics Award gewonnen hebben, hij stelt zich nederig op om zijn vrouwelijke wederhelft het podium de grond in te laten dansen. Haar temperament dwingt ieders respect af. In ruil daarvoor maken we deel uit van Pagés intiemste worsteling. Haar lijf weet zich met gereserveerde souplesse uit onze bevooroordeelde wereld weg te dansen. Cherkaoui schaduwt haar te hulp.

    De muziek is prachtig. Zuiderse stemmen van bescheiden opgestelde zangers bezorgen ons Arabische klanken van formaat. We ronken mee met Pagés’ castagnetten. Met behulp van projecties wordt langzamerhand een beeld geschetst van wat er aan de grondslag van deze op zand gefundeerde wereld ligt. Theorieën worden uitgetekend en als vluchtige ideeën weer weggeveegd. Wereldvisies zijn vanaf het prille begin tot op de dag van vandaag niet alleen een grondslag, maar ook een broeihaard voor conflict geweest. Maar voor vanavond was er nog nooit iemand trots in deze zandstorm te mogen zitten. ‘Vraag ons mee op dat podium, Sidi, dan dansen we samen tot de wereld weer beter wordt.’

    De storm gaat liggen en de zaal staat recht: staande ovatie. Sidi Larbi Cherkaoui leerde de danswereld eclectisch denken.

    Flo Van Deuren 2012

    Read More »
  • Preview Interview Babel

    8 juni, 2012 • Verslag, Video • 2597

    Preview van het interview dat Julie Cafmeyer deed met de choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui over zijn voorstelling Babel.

    Read More »
  • Repetitie PUZ/ZLE

    7 juni, 2012 • Foto, Illustratie • 1773

    Read More »
  • ‘Ritme is dat wat de mens kan redden’ – Interview met Sidi Larbi Cherkaoui

    4 juni, 2012 • Verslag • 2490

    In Babel (Words), van de choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet, kijk ik naar 18 artiesten. Samen representeren ze 13 landen en 7 religies. Ze zoeken elkaar op, stoten elkaar af en proberen elkaar te begrijpen. Soms door taal, soms door beweging. Al is er geen onderscheid volgens Cherkaoui. ‘Stem is beweging. Spreken is dansen.’

    Cherkaoui en Jalet gaan op zoek naar de kwaliteit in het verschil. De voorstelling is één grote oefening in het wederzijds begrip. Elke danser spreekt zijn eigen taal, met zijn bijzondere klank en kleur.

    ‘We leven in een maatschappij waarin de verschillen binnen talen en dialecten niet genoeg gekoesterd worden. We willen allemaal beschaafd Nederlands spreken om elkaar beter te begrijpen maar zo kunnen we ons juist minder precies uitdrukken.’ Aldus Cherkaoui.

    Twee Japanners kibbelen, grappen en lallen in het Japans. Niemand verstaat hen, toch lacht iedereen met hen mee. Als je creatief met taal omgaat begrijp je elkaar. ‘Taal is niet meer dan een tool.’ Maar de taal heeft ook een keerzijde. Taal is de bron van misverstanden. Wanneer de dansers, elk in hun eigen taal, door elkaar beginnen te ratelen, ontstaat er een complete chaos. Cherkaoui hierover:

    ‘Iedereen zit met zijn eigen betekenis binnen een woord. Bijvoorbeeld ‘moeder’ of ‘God’ is voor jou iets heel anders, dan voor mij. Die verwarring wordt niet genoeg geaccepteerd. Misverstanden zijn niet uitzonderlijk, ze zijn algemeen. We zijn elkaar constant ‘niet aan het verstaan’. Door oefening kunnen we elkaar, op heel kleine momentjes, wel verstaan. Het zijn die momenten die we opzoeken, zowel fysiek als met de taal.’

    Ook in de beweging. Dansers dansen als beesten en belichamen het verleden. Het verleden met het instinctieve verlangen van slapen, eten en vrijen. Een vrouw danst als een pop de toekomst tegemoet. Als een robot is ze leeg vanbinnen en neemt ze de oermens waar zonder veroordeling. De dans weerspiegelt de spanning tussen verleden en toekomst. De toekomst is als de leegte, de echo die reageert op het verleden. Dankzij een hartstochtelijke dans word ik ook naar het nu gegrepen. 2 dansers raken elkaar aan met een zorg die mij verleidt in z’n sensualiteit. De huid is het enige dat hen van elkaar scheidt. De bezwete borstkas van de man glinstert in het licht. De naakte borsten van de vrouw ademen schoonheid uit.

    Babel (Words) is een zoektocht naar het vermogen om elkaar te begrijpen. Als toeschouwer kijk je naar de kracht van de speler die de ander wil ontmoeten in zijn andersheid. Ik vraag Cherkaoui naar de sleutel van het wederzijds begrip.

    ‘Ritme is alles. Timing. Weten op welk moment er iets moet gebeuren. Ritme is wat de mens kan redden. Het is de meest primaire taal: de klopping van het hart. Wanneer mensen hun hart op hetzelfde moment kunnen laten kloppen, kunnen ze elkaar begrijpen. We moeten meer geloven in die spier, dat ons hart is.’

    En natuurlijk klinkt dat romantisch. Maar het is juist die romantiek die iedereen doet daveren en verbazen. Omdat deze voorstelling erin slaagt om de realiteit van de misverstanden, de miscommunicatie en de misinterpretatie te ontleden en daardoor ook te overstijgen. Dat overstijgen gebeurt door het  aanraken, het beminnen, het afsnauwen, het opgeilen, het wegduwen en het verleiden van de eigenheid.

    De voorstelling geeft een universele energie, die je doet huiveren op je stoel omdat je niet kan wachten om zelf het gevecht van deze tijd aan te gaan.
    Binnen de maat.
    In het juiste tempo.

    Read More »
  • Sidi Larbi Cherkaoui – portrait

    4 juni, 2012 • Foto, Verslag • 4472

    DOOR JULIA M. FREE

    SIDI LARBI CHERKAOUI

    Read More »
  • the circle

    3 juni, 2012 • Foto, Tekst, Verslag • 2188

    What’s in a gesture – the circle in café Hopper.

     Maandag 28 mei. In café Hopper zie ik ‘The circle’ aan het werk, een groep die bestaat uit enkele jonge jazzers, allemaal afgestudeerd aan het conservatorium van Antwerpen en stuk voor stuk goede muzikanten.

    De Singel trok zopas in het kader van een wedstrijd, met enkele goed gekozen prijzen een 15-tal jongeren aan om voorstellingen te bespreken via tekst, beeld en fotografie: The Young Ones. De bedoeling hiervan is ‘publiekswerking’ (lees: publiekswerving). Via de sociale en digitale media bereiken de Young Ones een hele hoop andere “Young Ones” die hopelijk de charme inzien van dat magistrale kunstengebouw dat tegen de ring van Antwerpen gedrukt staat. Als kersvers Young One, en dus plots een schrijver, kijk, lees of luister ik vanaf nu altijd met een kritische en open houding naar alles wat mijn weg kruist, ook zaken die in eerste instantie niets met de Singel te maken hebben.

    The Circle dus, spelend op een plek waar jongeren vaak vertoeven, het café. Jazz voor pop- en pop voor jazzliefhebbers staat in de biografie van de band. Na een zalig jaar waarin ze Jazz Middelheim openden en toerden door Italië, viel alles rond de groep wat stil.

    Nu, twee jaar later, zie ik in café Hopper een groep die met nieuwe nummers en een nieuwe drive mij en mijn gezelschap weet te bekoren. Het kan me niet schelen dat er eens een saxofonist zijn inzet mist of dat we niet kunnen horen wie de muzikanten zijn omdat de pianist niet hard genoeg kan roepen. Met hun rustige ballades en hun funky nummers weten ze me in een zomerse en ontspannen bui te houden. Ik ben volledig betoverd als de gitarist na een fantastische solo en tijdens het applaus even met de rug van zijn hand de parels van zijn voorhoofd veegt, om dan bescheiden terug op te gaan in de klank van de groep en ruimte te geven aan de volgende solist. Het gebaar is alles op dat moment, niet alleen verfrissing zoeken, maar ook het achter je laten van een indrukwekkende prestatie. Het is in dit geval een heel onbewust gebaar waardoor het beeld me frappeert. De rust ervan staat in groot contrast met wat hij net daarvoor, bijna huppelend uit zijn gitaar heeft geschud.

    De kracht van het beeld deed me meteen verder denken aan hoe weinig kansen er op de losgeslagen muziekmarkt te vinden zijn voor jonge muzikanten. Het Vlaamse muzieklandschap lijkt volledig ontsloten. In dit alles-kan- en alles-mag-tijdperk is er een overaanbod aan beginnende artiesten. Het is als muzikant, ik spreek uit eigen ondervinding, niet altijd gemakkelijk om te werken. Je zoekt naar een balans tussen managen en muziek maken. Waar zijn al die talentscouts? Of verdienen die meer in het voetbal?

    Ik zag in elk geval één kans voor De Singel: Zorg dat er bands of ensembles zoals ‘the circle’ op het programma staan, die bestaan uit getalenteerde jongeren en waar een jonger publiek op afkomt. Het is een holle witte pagina die je terugvindt als je op de website van de Singel naar de jongerenpagina gaat. Het enige zinnetje dat ik terugvind, is een messteek voor iedere Young One. “Er zijn momenteel geen lopende producties in deze categorie”

    singel1

    Read More »
  • Bach Collegium Japan

    31 mei, 2012 • Foto, Verslag • 1920

    DOOR JULIA M. FREE

    Bach-Collegium-Japan3

    Bach-Collegium-Japan2

    Bach-Collegium-Japan1

    Read More »
  • Bouge B – Dag 2

    17 mei, 2012 • Geen categorie • 1987



    Read More »
  • Bouge B/P.A.R.T.S

    15 mei, 2012 • Foto, Verslag • 2868

    DOOR JULIA M. FREE

    BougeB10051202

     

    BougeB10051203

     

    BougeB10051205

    Read More »
  • Een festival vol beweging

    15 mei, 2012 • Tekst, Verslag • 2978

    Jurij Konjar, Marlene Monteiro Freitas Vera Tussing, Albert Quesada: namen die misschien geen belletje doen rinkelen, maar ze zullen ongetwijfeld nazinderen na Bouge B. Als ex-studenten van P.A.R.T.S weten ze wat ze willen en hoe ze een geslaagde dansvoorstelling aan het publiek kunnen presenteren.

    Als inspiratie nam Konjar iets dat zich niet meer losliet: een video-opname van een dans / performance, die dient als plattegrond voor iets nieuws. “De cirkel is rond”, zou je bijna kunnen zeggen. Konjars “Goldberg Variations” lijkt simpeler dan het daadwerkelijk is: bij afloop druipt het zweet van hem af. Desalniettemin is er plezier te zien bij Jurij. Geregeld valt er een glimlach op zijn gezicht te bespeuren. Zijn plezier werd dan ook het plezier van het publiek en zorgde zo voor een geslaagde eerste voorstelling.
    Over “Guintche”, van Marlene Monteiro Freitas, kan gezegd worden het een animerende performance was. Het werd een enorm kleurrijke en enthousiasmerende performance: in felle kleuren bewoog Freitas op haast hypnotiserende manier. Het leek een rituele dans, afgewisseld met ingetogen momenten. Haar gelaatsuitdrukkingen doorheen de hele performance zijn gedenkwaardig en dragen bij tot een performance waar U kan tegen gezegd worden.
    Albert Quesada bracht, samen met Vera Tussing, een duet. Drie verschillende muziekgenres zorgden voor drie verschillende manieren van beweging. Beginnen met simpele bewegingen op klassieke muziek, overgaan naar meer met rock om vervolgens terug te gaan naar meer klassieke muziek van Bizet. “Trilogy” was een performance vol afwisseling, plezier en een sprankeltje theater. Memorabel in “Trilogy” was de ‘live’ opname van een muziekvideo, waarbij de afzonderlijke bewegingen gecombineerd werden in één brok die wel te smaken was.
    Deze drie geven slechts een gedeeltelijk beeld van Bouge B. Het festival was meer dan deze performances alleen; zo waren er ook solo’s, duo’s en trio’s van nieuwe studenten van P.A.R.T.S., een tweede keer Albert Quesada (maar dan deze keer met Petra Söör) en Veli Lehtovaara. Het is duidelijk dat Bouge B een gevuld programma had, waar iedereen ongetwijfeld iets in zijn smaak kon vinden.

    De performances mogen dan niet allemaal een verhaal of samenhang kennen, toch kon ook de complete leek in de dans (waartoe ik mezelf reken) er van genieten: simpele bewegingen worden soms enorm mooi in combinatie met muziek, omwille van hun eenvoud of omwille van welke reden dan ook. Freitas en Konjar brachten totaal verschillende stukken, maar allemaal wisten de dansers te begeesteren.

    Read More »
« 1 … 16 17 18 19 »

Deel uitmaken van TYO?

Schrijf je nu in!

Zoek een verslag

The Young Ones • Medialab fueled by deSingel