DOOR JULIA M. FREE
Read More »Er zijn al duizend en één teksten, in nog eens duizend en één talen geschreven over deze voorstelling. Enthousiasmerende programmatie tekstjes, fancy recensies uit wereldsteden als Venetië en Praag, analyses van doorwinterde kenners,… en niet te vergeten reclame, heel veel reclame. Woorden in overvloed.
Nog voor ik naar de voorstelling ging kijken ving ik er deze uit op: Geheugen, herinneringen, dwaalsporen, stelen, nabootsing, manipulatie, beliegen, plagiaat, bedrog, afleiding, individueel.
Interessant! Ik besloot niet nog een doodgewone tekst toe te voegen aan het online Booty Looting repertoire maar een vraag: ‘Wat viel er voor u te stelen uit deze voorstelling?’ De naam Wim Vandekeybus is alom gekend, dat bleek ook uit de overvolle zaal in de Singel, maar hoe ervaart en interpreteert dit publiek wat hij met Booty Looting ten tonele bracht? Dàt is helaas niet bekend.
Over die vragen zouden nochtans monden opgewonden, over zich zelf struikelende woordenstromen moeten uitstorten als je het mij vraagt. Of fluisterende gedachten, stamelend en onzeker. Discussie! Debat! Geen recensies in de culturele bijlagen van hoogstaande kranten die oordelen vellen en zo het leven van theaterstukken en de volheid van de zalen bepalen, maar mensenhoofden die de stukken pas echt laten leven. Zo stel ik me het graag voor. Wim Vandekeybus zei het zelf: ‘This production demands a lot from the audience’. Of hebben we geen voorstellingen nodig om ideeën uit te stelen, maar krantenstukken die over die voorstellingen gaan?
Als ik u een vraag durf te stellen is het uiteraard maar zo netjes om er zelf ook op te antwoorden. Booty looting heeft me wel degelijk gemanipuleerd. Een week na datum hebben de dwaalsporen die de voorstelling achterliet nog steeds geen uitweg gevonden. Ik ben beginnen nadenken over het werkwoord stelen. Ik besef namelijk dat we dit allemaal doen. De eerste woorden die over onze lippen kwamen waren al een criminele daad. Pure plagiaat! Ik vraag me af in hoeverre ikzelf een creatie ben van kritisch gekozen en verzamelde goederen. Vanwaar komen de gedachten in mijn hoofd? Heb ik ze wel echt zelf bedacht of pikte ik ze onbewust op? Misschien is wat ik voor waarheid aan neem wel gewoon de algemeen aanvaarde leugen. Volgens Plato is kunst een indirecte nabootsing van de Ideeën. De natuur bootst de ideeële vormen na en wat de kunstenaar doet is nabootsing van nabootsing.
Zo dwalen mijn gedachten in het rond. Wie naar Booty Looting is gaan kijken merkt dat ze nog maar bitter weinig te maken hebben met wat ik in de zaal van de Singel zag. Mij lijkt het echter toch interessant om zulke gedachten van anderen te horen. Zo merk je wat er leeft onder de mensen en zouden we naast Vandekeybus zijn voorstelling nog heel wat andere input krijgen om onze hoogst persoonlijke verzameling gedachten en dwaalsporen mee uit te bouwen.
Dus als u iets gestolen heeft, laat het weten. Wie weet steelt iemand anders het graag weer van u.
Read More »Hedendaagse dans zou niet hedendaags zijn als er niet af en toe een experiment bij kwam kijken. Daniel Linehan vond dat het tijd was om een dansvoorstelling te tonen vanuit het perspectief van de danser zélf. Zo gezegd, zo gedaan. In ‘Gaze is a Gap is a Ghost’ creëerde Linehan met behulp van een camera en drie danseressen een video-opname waarin de toeschouwer de kans krijgt om in het hoofd van de danseressen te kruipen. Naast deze projectie kijk ik naar diezelfde danseressen die live op het toneel bewegen op het ritme van hun eigen stem, flirtend met de grens van herhalingen, zoekend naar de intensiteit van hun bewegingen. De combinatie van de registratie van de camerabeelden en het live-aspect vormt een boeiende spanning omdat de performers in het keurslijf van een strakke timing moeten overtuigen.
Linehan maakt gebruik van een simpel decor, het toneel staat gevuld met kartonnen dozen. De abstractie en de eenvoud van dit beeld zouden tot vele mogelijkheden kunnen leiden. Jammer genoeg zoekt Linehan de handeling van de performers in andere attributen die langzaam maar zeker de scène vullen. De danseressen verliezen zich in handelingen met muntjes, kopjes, een waterkoker, een sleutel, een cadeautje en een suikerklontje. Omdat ik geen betekenis aan deze voorwerpen kan schenken brengt dit een afstand teweeg. Waar mijn nieuwsgierigheid naar de belevingswereld van de performers moet worden geprikkeld, gaat ze verloren. De opsmuk maakt niet zoet.
Waarom pepert Linehan de voorstelling niet meer door een focus naar een verrassende, onverwachte en opwindende choreografie? Hij geeft wel een aanzet. Hij laat zijn danseressen bizarre en verfrissende dingen doen door hen te laten bewegen op gekke stemgeluiden, zijn timing leunt tegen de perfectie aan en hij tast moedig grenzen af naar de spanning van een herhaling en het origineel variëren in ritme.
Een paar klontjes minder rekwisieten zouden niet leiden tot een light-versie, maar juist naar een intensere beleving waarbij de toeschouwer minder vrijblijvend de performers volgt. Een toevoeging van drie pikante, Spaanse pepers zouden mijn tong helemaal verbranden.
Read More »“Je moet durven luisteren.”
Afwachtend stap ik in de duisternis.
Stilte. Ik hoor alleen maar stilte.
Of eerder, ik hoor de te luide woorden in mijn hoofd.
Maar dan ontrafelt zich langzaam een andere wereld,
als gehaakte lussen aan elkaar hangend
Stilte-Muziek-Beeld
Nu zwijgt mijn hoofd, vleit zich op de schouders van de muziek.
En ik luister.
Dit is een wereld waar ik durf te luisteren.
Ruimte om te zijn,
alleen maar luisteren,
niets hoeven te begrijpen.
Begrijpen breekt het ongrijpbare zijn.
Net zoals woorden.
Woorden passen niet bij deze voorstelling,
ze beëindigen wat wil blijven.
Maar ach,
ik ben nu eenmaal een meisje van het woord.
Eentje die alles wilt begrijpen,
maar nu eindelijk opnieuw snapt dat dat echt niet altijd hoeft
Daarom fluister ik dit.
Read More »WAAROM MACHEN WIR DAS?
‘Is dat nu zeker dat we naar die barbecue van dinges gaan?’ fluistert de man op rij D19 nog snel tegen zijn vrouw vlak voor de voorstelling begint. Hij weet nog niet dat hij na Kill your darlings! Streets of Berlandelphia. van René Pollesch twee keer zal nadenken over deze woorden. De monoloog, geschreven voor Duits acteur Fabian Hinrichs vindt zijn oorsprong in de teksten van diens geëngageerde landgenoot en episch theatermaker Bertolt Brecht. We hadden kunnen weten dat we de ratio vlak in ons gezicht gingen krijgen.
Wir springen jetzt. En dat doen ze. Hoofdacteur en de turnclub die het decor blijkt te zijn, dalen neer op scène. Ze worden er gedropt, zeg maar. Net als de rest van ons, de overige zevenmiljard, gaan ze onvermijdelijk tegen de grond en komen er oog in oog met de massa. Vanavond vertolkt Hinrichs het proletariaat in glitterbroek. Ondersteund door een repetitief beatje zigzagt hij tussen zijn in dollars gehulde entourage. ‘Koekjes?’ vraagt hij ons. Hij spot ermee. Hij weet dat het publiek zich zodra schuldig zal voelen een deel van het kapitalisme te representeren.
Het individu moet en zal zich onderscheiden vanavond. Tevergeefs. Tijdens een hevig pleidooi over de liefde is er niemand die zijn ‘liebe’ beaamt. Hij wist het op voorhand, maar geeft zich desondanks volledig om deze vloek door de rode zaal te doen echoën. De zaal zwijgt wanneer de micro hun richting uitwijst. Stel u voor dat we ons als individu kenbaar moeten maken. We verschuilen ons liever achter losbandige massa’s, discolicht en Michael Jackson. We dwepen bij de kapitalistische spirit. Allemaal. Ook u, meneer op rij D19. U wilt helemaal niet naar die barbecue, maar u voelt zich veiliger her en der relaties te onderhouden. We zijn niet heel sterk, weet u? We zijn steevast onderweg naar waar het beter is. Men moet de tijd stoppen, maar men laat alleen maar wagens stoppen.
Waarom doen we dat?
René Pollesch verpakte zijn ideologieën in een staaltje verrassend theater. Blij dat hij dat deed.
Flo Van Deuren 2012
Read More »
Interview met Sidi Larbi Cherkaoui over zijn voorstelling Babel from The Young Ones on Vimeo.
Interview met Sidi Larbi Cherkaoui over zijn voorstelling Babel.
Interview door Julie Cafmeyer
Video/montage door Lena Wynants
Muziek uit de voorstelling Babel
Read More »